9. helmikuuta 2012

Toimistohommia

Ensimmäisen viikon lomafiilikset ovat vähitellen karisseet ja arki koittanut myös täällä Kiinassa. Työpäivät alkavat venymään mukavasti eikä iltaisin ehdi oikein muuta tehdä kuin tulla dinnerin jälkeen taksilla himaan nukkumaan. Työkuviot Bonnierilla ovat lähteneet tosi mukavasti rullaamaan ja porukka on nuorta ja rentoa. Start up-yrityksenä työporukalta odotetaan normaalia tiukempaa sitoutumista ja hyvät tulokset puhuvat puolestaan - eli kasvukäyrämme näyttää vahvasti oikeean suuntaan, kuten Kiinassa muillakin toimialoilla. Kasvulla on toki myös negatiiviset seurauksensa. Tänään olin mukana briiffaamassa paikallista head hunter-firmaa, kun yksi työntekijämme yllättäen irtisanoutui. Kiinan nykyisessä taloustilanteessa palkankorotuksia saatetaan pyytää jopa 3-4 kertaa vuodessa eikä sekään tunnu riittävän, kun inflaatio jyllää kymmenessä prosentissa.  Ruuan hinnassa nousu on ollut tätäkin rajumpaa! Peking onkin nykyään todella kallis kaupunki - varsinkin uuden keskustan alueella. ¨Toimistomme läheltä Sanlitunin alueella ei tahdo löytää mistään ravintolasta kunnon lounasta alle 10 eurolla (pl. mäkkäri yms). Laskeskelin, että täällä  meneekin peruselämiseen (ruoka+liikkumiset) selvästi enemmän rahaa kuin Suomessa.  

Toimistotalomme Sanlitun SOHO:ssa


 

Bonnier China



                                             Avokonttorimme sijaitsee talon 9. kerroksessa.

Puhelinmyyntiyksikkö istuu samoissa tiloissa kanssamme. Puhelinmyyntiä, kuten montaa muutakaan uudempaa markkinointikanavaa, ei ole nykykiinassa juuri rajoitettu.  


 

Töiden puolesta olen saanut todella mukavasti haasteita tuleville kuukausille, sillä työskentelen kahden paikallisen tuote- ja tapahtumapäällikön "kaupallistamiskonsulttina". Bonnier tuottaa ja myy kiinalaisille yritysjohtajille kohdennettua koulutuspakettia, joka sisältää printtijulkaisun lisäksi webinaareja ja tapahtumia. Oma roolini on konsultoida esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin optimoinnissa, SoMe-projektissa sekä myyntiprosessien ja -presentaatioiden kaupallisessa kehittämisessä. Minun ja event manager Oscarin vastuulla on myös kevään päätapahtuman Bonnier Hotel Management Event:in kaupallistaminen ja toteuttaminen. Tapahtumamarkkinoinnista minulla ei ole aiempaa kokemusta, joten nyt on mahtava tilaisuus harjoitella, kun 300 kiinalaista hotellijohtajaa saapuu 29.3 järjestettävään koulutustapahtumaamme. 

Oman erikoishaasteensa työpäiviin tuo myös se, ettei itse ymmärrä paikallisista dokumenteista/kutsuista/presentaatioista yhtään mitään. Tiimityöskentely on varsinaista mikro-managerointia, kun joutuu tulkkauttamaan jokaisen yksityiskohdan ja kaikki ymmärrys pohjautuu kysymyksiin ja vastauksiin. Itsestäänselvyyksiä täällä ei ole olemassakaan, vaan kaikesta voi ja pitääkin kysyä. Samat myynnin ja markkinoinnin lainalaisuudet näyttää kyllä toimivan täälläkin, joten ehkei Kiina olekaan niin erilainen markkina?
  
Tämän viikon "Tänään käytän metroa, enkä mene taksilla töihin"- yritys, eli ruuhkatunnelmaa metrotunnelista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti