30. maaliskuuta 2012

Kahden kuukauden työn tulos.

Eilen se sitten järjestettiin, Kiinan ensimmäinen Bonnier Hotel Management Forum. Tapahtuma, jonka suunnittelussa ja kaupallistamisessa olen ollut mukana alusta saakka Bonnier Chinan varsinaisen Event Manageri Oscarin apuna ja kaupallisena sparraajana. Nämä pari kuukautta ovatkin olleet kovin kiireisiä (luulin kokeneeni jo mediatoimistoaikoina todella hektisen työrytmin, mutta täällä mennään vieläkin korkeammissa sfääreissä), mutta eilen urakka saatiin kunnialla maaliin. Tavoitteemme täyttyivät niin kaupallisella tasolla kuin myös osallistujamäärällä mitattuna. Radisson BLU-hotellin 100 hengen ballroom oli ääriään myöten täynnä paikallisia hotellijohtajia, kun aloitimme forumin klo.13.35.

Tapahtumamme piti sisällään avauspuheenvuoron lisäksi neljä ajankohtaista paneelikeskustelua, joissa keskusteltiin mm. rekrytoinnin haasteista Kiinan hospitality-bisneksessä sekä sosiaalisen median mukanaan tuomista mahdollisuuksista hotellimarkkinoinnissa sekä -asiakaspalvelussa. Oma roolini myös yhtenä tapahtuman isännistä oli varsin mielenkiintoinen, sillä vain muutama vieraista ymmärsi englantia, joten kommunikaatio oli varsin vähäistä - loputonta hymyilyä ja käyntikorttien vaihtoa lukuunottamatta. Harmi, etten päässyt paremmin kärryille myöskään panelistien keskustelusta, sillä vain yksi panelisti (Marc De Beer, Hilton Pekingin toimitusjohtaja) puhui englantia, joka tietysti sitten tulkattiin yleisölle.

Sosiaalinen media tuntuu olevan täällä joka tapauksessa suurella osalla hotelleista hienosti hallussa ja sitä osataan ja nimenomaan uskalletaan käyttää - vieläpä hyvin suunnitelmallisesti. Sosiaalista mediaa myös hyödynnetään varsin laajasti aina osaavan henkilöstön rekrytoinnista suoraan asiakaspalveluun, kun asiakas on checkannut itsensä hotelliin ja kenties kommentoi jo huoneessaan 5 minuuttia sitten kokemaansa palvelutapahtumaa Tripadvisoriin. Olin yllättynyt miten sitoutuneita monien "ei-kansainvälistenkin" hotelliketjujen toimitusjohtajat olivat omasta vastuustaan sosiaalisessa mediassa. He vastaavat asiakaspalautteisiin päivittäin, omalla nimellään. Toki täälläkin ulkoistetaan tiettyjä toimintoja digi/some-toimistoille, mutta asiakaspalautteet halutaan pitää henkilökohtaisesti hotellijohdolla, jolloin tämä varmasti välittyy positiivisesti myös kuluttajille.

Tsekkasin mielenkiinnosta tilanteen Suomessa ja esimerkiksi Kämp hotellin osalta Tripadvisorissa ei löytynyt yhtään hotellin johdon vastinetta huonoimpiin asiakasarvosteluihin, joita oli sentään vain 13kpl!! Kuinka pienellä vaivalla näissäkin kolmessatoista tapauksessa Hotelli Kämp olisi voinut tuoda oman näkemyksensä keskusteluun ja osoittaa kunnioittavansa asiakaspalautetta - olipa se sitten positiivista tai negatiivista?





Tapahtumamme juontajana toimi FanFan


Pakon sanelemana tuli opeteltua myös InDesing-ohjelmiston perusteet, kun työstimme tapahtuman bookletia.
Nykyään hoituu siis myös taittohommat!

HR-paneelissa mietittiin mm. kuinka sitouttaa osaavat hotellityöntekijät


IPTV-palvelut kehittyvät myös Kiinassa nopeasti, monien hotellien IPTV-palveluista pääset käsiksi samoihin
tallenteisiin/sisältöihisi kuin kotisohvaltasikin


Onnistuneen tapahtuman jälkeen tiimiltä irtosi vielä vähän hymyäkin. Kuvassa itseni lisäksi vasemmalla:
Oscar Liu (Bonnier China Event Manager) ja keskellä tapahtumamme hehkeä juontaja FanFan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti